Pages

awak follow saya, saya akan follow awak balik :)

nuffnang sini

Kenapa perlu pakai Niqab?

Apa itu purdah? Apa itu Niqab?
ok, aku explain eh. bagi sesiapa yang tak tahu, niqab tu bermaksud purdah. kalau still tak tahu purdah tu apa, takpe. aku explain juga. purdah tu bermaksud secebis kain yang menutup muka kaum wanita melainkan biji mata sahaja. kalau masih ada yang tak faham juga, aku boleh tunjukkan contoh. jangan risau.

haa, macam gambar ni. sekarang faham tak? :)

Kenapa perlu pakai niqab?

ikhlas? fesyen? trend?
aku pun tak boleh nak jawab kenapa seseorang tu memakai niqab. for those yang memang betul-betul ikhlas memakai niqab kerana Allah s.w.t tu syukur alhamdulilah. moga istiqamah.

tapi bagi yang memakai niqab hanya kerana fesyen semata, atau terikut ikutkan trend semasa yang kejap pakai kejap tanggal tu, bawa-bawa la insaf. 

kalau nak pakai, pakai la betul-betul. bukan pakai sekadar nak menunjuk. or pakai sebab tengok orang ramai pakai. nak ikutkan trend semasa la katakan. 

bukan sebab apa, sebab kesian pada wanita-wanita yang betul-betul pakai niqab ni, bila ada orang yang pakai main-main ni ibarat macam busukkan nama pemakai niqab yang lain. mereka diperli, disindir  dan sebagainya. kesian sangat. 

kepada kaum hawa kat luar sana yang memakai niqab, bersabarlah dalam melaksanakan sunnah Rasulullah s.a.w, kerana Nabi telah bersabda :
  "Barang siapa berpegang teguh dengan Sunnahku, ketika rosak umatku, maka ia akan mendapat pahala seratus orang mati syahid."

p/s : aku belum lagi memakai niqab, just nak berkongsi ilmu dan teguran sesama ummah. maaf jika ada salah silap dan tutur kata :)

" Ya Allah, saksikanlah bahawa hamba-Mu ini telah cuba memperbetulkan dan menegur masalah yang berlaku dalam ummah. Semoga hal ini dapat menjadi jawapan kepada-Mu saat Kau bertanyakan apakah yang telah kulakukan untuk menyelamatkan akidah umat akhir zaman ini. Amin. "

9 comments:

  1. Replies
    1. yup, in shaa Allah mereka ikhlas kerana Allah swt.

      Delete
  2. kawan sy dulunya bertudung biasa aje, sekarang dah berniqab. cantik! memang cantik sangat walaupun bertutup. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? alhamdulilah. siapa kata bertutup takan nampak cantik kan? heee ^^,

      Delete
  3. Mungkin ada org pakai kerana trend. Mungkin juga ada org kjp pakai kejap tanggal. Tapi mungkin lama2 mereka akan ikhlas dlm memakainya. Doakan saja mereka kan. Atleast mereka cuba kan. Mcm solat. dulu time bdk2 slalu kena paksa solat tapi bila dh lama2 kita yg akn solat sndiri tanpa disuruh. hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa, betul tu. kita doakan je yang baik baik untuk mereka semua :)

      Delete
  4. kan.. kerana nila setitik.. rosak susu sebelanga

    ReplyDelete
  5. Betul tu, nak buat apa pun biar ikhlas. In shaa Allah mungkin mula2 pakai sebab suka2 tapi lama2 dh selesa akan jadi habit dan terus ikhlas kan? Moga istiqamah buat sesape yg berniqab.

    ReplyDelete
  6. yup betul tu.....harap yg pakai niqab sebab suka2 tu fikir la betul ye? :)

    ReplyDelete