Pages

awak follow saya, saya akan follow awak balik :)

nuffnang sini

Pintu² Syaitan Masuk ke Dalam Hati

Assalammualaikum. Hari ni aku nak kongsi sesuatu dengan korang. korang agak-agak, apa dia ek??? teka la. teka la, teka laaa. hehe
sebenarnya korang dah tahu kan? kan? kan? kan? ecehhh, kura-kura dalam perahu, pura-pura tak tahu pula. mengada! 
yela, memang lah korang dah tahu sebab dah terang-terang aku tulis tajuk, "Pintu-pintu yaitan masuk ke dalam hati" dekat atas tu. haha aisyhhh, samdoldol betul haha :D okay , back to the topic!

Nasihat Imam Ghazali rahimahullah, 

1. Pintu marah dan syahwat.
2. Hasad dengki dan tamakkan keduniaan.
3. Kekenyangan makanan.
4. Kegemaran menghias diri dan rumahtangga.
5. Keinginan mengampu.
6. Gopoh dan tidak menyelidiki terlebih dahulu.
7. Harta dan wang ringgit.
8. Lokek dan takutkan kemiskinan.
9. Keterlaluan fanatik dan taksub kepada mazhab serta berdendam dan menghina.
10. Perbuatan terlalu memikirkan tentang zat dan sifat-sifat Allah dan perkara-perkara tanpa ilmu pengetahuan dan di luar akal fikiran.
11. Sangkaan buruk sesama kaum muslimin.

SubbahannaAllah. Syaitan memang ditugaskan untuk menghasut, melalaikan dan menyesatkan  seluruh umat islam. Lagi beriman seseorang tu, lagi syaitan suka. Jadi, janganlah termakan dengan godaan syaitan latnatullah ni. Minta di jauhkanlah semua ini dari aku, keluargaku dan semua umat islam didunia ini. Amin. renungan dan perkongsian sedikit ilmu serta nasihat dari aku untuk kita bersama sesama umat islam :)

4 comments: